pl
+48 535 850 951
·
info@piontek.pl
·
Pon.-Pt. 09:00-17:00
pl
+48 535 850 951
·
info@piontek.pl
·
Pon.-Pt. 09:00-17:00

Dyrektywa o jasności i równości wynagrodzeń: co firmy w Polsce muszą wiedzieć i jak to pogodzić z RODO

Unijna Dyrektywa o jasności i równości wynagrodzeń (Dyrektywa (UE) 2023/970 ) wprowadza jasne zasady, które mają realnie egzekwować zasadę „równa płaca za tę samą pracę lub pracę o tej samej wartości”. Państwa UE mają wdrożyć przepisy do 7 czerwca 2026 r.. Dyrektywa stawia na przejrzystość płac (na etapie rekrutacji i już w zatrudnieniu), dostęp pracowników do informacji oraz raportowanie różnic płacowych przez większe firmy.

 

Zmiany od 24 grudnia 2025 r.

Polska wprowadziła pierwszy pakiet zmian w Kodeksie pracy. Nowy art. 183ca K.p. wymaga, aby kandydat dostał od pracodawcy informację o wynagrodzeniu (kwota lub widełki oparte na obiektywnych, neutralnych kryteriach) i — jeśli ma zastosowanie — o układzie zbiorowym / regulaminie wynagradzania. Informacja musi się pojawić w jednym z trzech momentów: w ogłoszeniu, przed rozmową, albo najpóźniej przed nawiązaniem stosunku pracy (jeśli wcześniej nie została podana). Dodatkowo ogłoszenia i nazwy stanowisk muszą być neutralne płciowo, a pracodawca nie może pytać o wcześniejsze zarobki kandydata. Wejście w życie: 24 grudnia 2025 r.

Art. 183ca Kodeksu pracy 
§ 1. Osoba ubiegająca się o zatrudnienie na danym stanowisku otrzymuje od pracodawcy informację o:
1) wynagrodzeniu, o którym mowa w art. 183c § 2, jego początkowej wysokości lub jego przedziale – opartym na obiektywnych, neutralnych kryteriach, w szczególności pod względem płci, oraz
2) odpowiednich postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania – w przypadku gdy pracodawca jest objęty układem zbiorowym pracy lub obowiązuje u niego regulamin wynagradzania.
§ 2. Informacje, o których mowa w § 1, pracodawca przekazuje z wyprzedzeniem umożliwiającym zapoznanie się z tymi informacjami, w postaci papierowej lub elektronicznej, osobie ubiegającej się o zatrudnienie, zapewniając świadome i przejrzyste negocjacje:
1) w ogłoszeniu o naborze na stanowisko;
2) przed rozmową kwalifikacyjną – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko albo nie przekazał tych informacji w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 1;
3) przed nawiązaniem stosunku pracy – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko albo nie przekazał tych informacji w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 1, albo przed rozmową kwalifikacyjną.
§ 3. Pracodawca zapewnia, aby ogłoszenia o naborze na stanowisko oraz nazwy stanowisk były neutralne pod względem płci, a proces rekrutacyjny przebiegał w sposób niedyskryminujący.

 

Kolejne obowiązki wraz z pełnym wdrożeniem dyrektywy

Po stronie pracodawcy pojawi się prawo pracownika do informacji: na wniosek trzeba przekazać jego własny poziom płacy oraz średnie płace (z podziałem na płeć) dla odpowiedniej kategorii pracowników; na odpowiedź jest do 2 miesięcy, a raz w roku trzeba to prawo przypominać załodze. Dla większych firm ruszy raportowanie: podmioty ≥250 osób raportują od 7 czerwca 2027 r. co roku; 150–249 — od 7 czerwca 2027 r. co 3 lata; 100–149 — od 7 czerwca 2031 r. co 3 lata. Jeżeli raport lub analiza pokażą co najmniej 5% różnicy w średnich płacach w danej kategorii bez obiektywnego uzasadnienia, firma w porozumieniu z przedstawicielami pracowników przeprowadza wspólną ocenę wynagrodzeń i usuwa różnice w rozsądnym czasie (przy braku uzasadnienia – w praktyce w 6 miesięcy od raportu).

RODO: przejrzystość tak, ale bez zbędnego ujawniania danych

Dyrektywa wprost wymaga zgodności z RODO. W praktyce oznacza to pracę na zagregowanych wskaźnikach, minimalizację zakresu ujawnianych danych i ograniczanie dostępu zgodnie z zasadą niezbędnej wiedzy (ang. „need-to-know”). Jeżeli ujawnienie szczegółów mogłoby pośrednio wskazać płacę konkretnej osoby (np. w bardzo małej grupie), dostęp do takich danych może być zastrzeżony wyłącznie dla przedstawicieli pracowników, inspekcji pracy lub organu ds. równości.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapowiedziało dwa bezpłatne ułatwienia:

  • portal GUS do przekazywania wskaźników raportowych z art. 9 dyrektywy (dane trafią do krajowego organu monitorującego),
  • narzędzie do wartościowania stanowisk rozwijane z CIOP-PIB wraz z podręcznikiem, jak przeprowadzać neutralną płciowo ocenę wartości pracy.

To pozwoli firmom raportować i porównywać role według spójnych, obiektywnych kryteriów.

Już dziś warto uporządkować opisy ról i widełki w rekrutacjach, tak by spełnić polskie wymogi z końca 2025 r. i jednocześnie zbliżyć się do standardów dyrektywy. Dobrą praktyką jest podawanie widełek już w ogłoszeniu (choć ustawa dopuszcza podanie ich później), bo skraca to proces i zmniejsza ryzyko sporów. Równolegle należy ułoży kategorie pracowników („ta sama praca / ta sama wartość”) i dobrać metodę wartościowania — najlepiej taką, którą łatwo będzie zmapować do narzędzia CIOP-PIB. W dziale kadr i dziale prawnym warto przygotować prostą ścieżkę obsługi wniosków informacyjnych (z terminem do 2 miesięcy) i zaktualizować dokumenty RODO (klauzule, rejestry, retencję, uprawnienia dostępu). Jeżeli firma przekroczy progi zatrudnienia — należy zaplanować zbiory danych do raportowania i proces wyjaśniania różnic.

Należy przy tym pamiętać, że brak uzasadnienia różnic płacowych może prowadzić do roszczeń i kontroli, a po pełnym wdrożeniu – do sankcji. Dochodzi też ryzyko dla dobrego imienia spółki, bo wskaźniki będą porównywane między firmami i sektorami. Dobrze przygotowane kryteria płacowe oraz agregacja danych znacząco ograniczają to ryzyko.

W razie gdyby potrzebowali Państwo pomocy w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu z kancelarią.

Related Posts

Nasz serwis www ma określone zasady. Klikając przycisk "Akceptuję" lub kontynuując przeglądanie serwisu, akceptujesz je. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close